Orijinal adıyla Bronyenosyets Potyomki.
Sergei Eisenstein'ın kurgusunu konuşturduğu film.
Sinemada kurgunun da atası olan film.
Eisenstein kurgu ile çatışmayı hedeflemiştir.
Yani birbirini tamamlayan görüntüler yerine bağımsız ve farklı bir kavram oluşturmayı hedefler.
Potemkin Zırhlısı filminin en can alıcı noktası "Odessa Merdivenleri" sahnesidir.
Eisenstein tabiri caizse bu sahnede döktürmüştür.
Çarlık rejiminin askerleri merdivenden inerek insanlara ateş açar ve insanlar etrafa kaçışır.
Eisenstein korkuyu açık ve net göstermek için yakın plan kullanmıştır.
Ancak yakın plan bir hareketin devamı olarak kullanılmaz.
Devamlılık bozulur ve görsel açıdan bir değişim yaratır.
Odessa Merdivenleri sahnesinde 1 dakikada anlatılmak istenen şeyi montaj hileleriyle 5 dakikada anlatmıştır.
Eisenstein'ın izleyiciyi şok edebilmek üzerine kurulu bir kurgu anlayışı vardı.
Eisenstein kısa süreli görüntüleri ardarda hızlı değişimlerle koyarak izleyiciye adeta "tokat" gibi, bir vurucu etki gibi göstermek amacındaydı.
Potemkin Zırhlısı "Tüm Zamanların En İyi Filmi" olarak anılmaktadır.
verido.net
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder